woensdag 16 september 2015

Chocolade mousse

Met aquafaba maak ik deze heerlijke, lichte en smeuïge chocolademousse, geen zuivel of ei nodig.

Zet een blik kokosmelk een nacht in de koelkast, zodat de room en het water zich gaan scheiden.*

Schep de room uit het blik zonder het kokoswater (gebruik dit bijvoorbeeld in een smoothie)
200 g pure chocolade
het uitgelekte vocht van een potje kikkererwten (aquafaba)
100 g poedersuiker
1 tl vanille-extract
snufje zout

Breek de chocolade in stukjes en smelt deze samen met de kokosroom in een schaal boven een pannetje kokend water (au bain marie)
Zet opzij om wat af te koelen.

Klop de aquafaba in een standmixer tot een dikke, stevige witte massa die pieken vormt, hou de kom even op z'n kop om te controleren of het goed is. Voeg vanille-extract en zout toe. Schep in gedeeltes de suiker erbij en mix tot alle suiker opgenomen is. 


Als de chocolade een beetje afgekoeld is, spatel het schuim voorzichtig door de chocolade (ik gebruik een siliconenspatel).
Schep in kleine glaasjes (ik had met deze hoeveelheid 12 glaasjes!), en laat minstens 4 uur opstijven in de koelkast. 



Met een heerlijke volle chocoladesmaak en bijzonder is dat het geen nadrukkelijke kokossmaak heeft. Ik serveerde de mousse met wat sojaroom er bovenop.
Maar met frambozencoulis is ook heerlijk.


Over de kokosroom: Ik had al eens eerder een blik in de koelkast gezet, maar daar scheidde de room en het water niet. Blijkbaar gebeurt dat alleen zonder bepaalde toevoegingen. Deze doet het prima:


2 opmerkingen: